"گری کاسپاروف" اسطوره ی شطرنج جهان ، پنجاه و یک ساله شد

پایگاه همدان شطرنج

"گری کیموویچ کاسپاروف" ابراستاد بزرگ شطرنج ، جوانترین قهرمان شطرنج جهان، مربی، نویسنده، سیاستمدار بزرگ دنیای شطرنج و سفیر سازمان حقوق بشر ، پنجاه و یک سال پیش ( 13 آوریل 1963 ) در شهر باکو واقع در شوروی سابق و آذربایجان امروزی چشم به جهان گشود .

"گری کاسپاروف" در سن 22 سالگی ( سال 1985 ) با غلبه بر "آناتولی کارپف" تاج قهرمانی شطرنج جهان را بر سر گذاشت و تا سال 1993 عنوان قهرمانی مطلق جهان شطرنج را در اختیار داشت و در این سال بر اثر پاره ای از اختلافات با فدراسیون جهانی شطرنج اقدام به تاسیس انجمن شطرنج بازان حرفه ای جهت رقابت با فیده نمود . وی عنوان بلامنازع قهرمانی شطرنج حرفه ای جهان را تا سال 2000 که این عنوان را در رویارویی با "ولادیمیر کرامنیک" از دست داد ؛ همچنان در اختیار داشت .

وی همچنین به عنوان تنها قهرمانی است که با ابررایانه ای تحت عنوان "دیپ بلو" به رقابت پرداخت و با شکست آن در سال 1996 و با شکست از آن در سال 1997 به رشد شطرنج و همچنین هوش مصنوعی کمک شایانی نمود .

"گری کاسپاروف" به مدت بیست سال دنیای شطرنج را مسحور حضور شگفت انگیز خود کرد و 11 اسکار شطرنج را از آن خود نمود و به مدت 255 ماه در صدر جدول برترین شطرنج بازان دنیا قرار داشت و سرانجام در 10 مارچ 2005 در جریان رقابتهای "لینارس" بازنشستگی خود را از دنیای شطرنج جهان به عنوان یک بازیکن حرفه ای پس از گذشته ای پر افتخار و در اوج قدرت اعلام نمود .

وی همچنین مدت کوتاهی مربیگری "مگنوس کارلسن" قهرمان فعلی شطرنج جهان و دارنده ی بالاترین درجه بین المللی تاریخ ورزش شطرنج را بر عهده داشت .

"گری کاسپاروف" پس از دنیای حرفه ای شطرنج پا به دنیای سیاست گذاشت و با تاسیس جنبش پیشگامان متحد شهروندی به ائتلافی با عنوان روسیه ای دیگر که هدفش مبارزه با دولت و سیاست های "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه می باشد ؛ پیوست . و حتی در سال 2008 خود را به عنوان کاندیدای احراز پست ریاست جمهوری روسیه معرفی کرد . ولی خیلی زود با تحمل فشارهایی از سوی مخالفان اعلام انصراف نمود . البته همچنان تا به امروز به عنوان یکی از سرسخت ترین مخالفان دولت "پوتین" مشغول فعالیت های سیاسی می باشد .

 

وی هم اینک به عنوان سفیر سازمان حقوق بشر فعالیت دارد

"گری کاسپاروف" بدون شک یکی از مشهورترین شخصیت های ورزش شطرنج و به زعم بسیاری ، برترین شطرنج باز همه ادوار است  .

خبرهای مرتبط

آن شه شطرنج ‌كه دل را مات كرد !

سالروز شکست انسان در برابر ماشین

آیا می دانید امروز چه روزی است !؟

"گری کاسپاروف" اسطوره ی شطرنج جهان ، پنجاه ساله شد

آشنایی بیشتر با گری کاسپاروف

سایت رسمی گری کاسپاروف

{ امانت دار باشیم ! استفاده از مطالب و تصاویر فقط با ذکر منبع بلامانع است }

www.hamadanchess.ir




لطفا نظرات ، پيشنهادات ، انتقادات و مطالب مورد نظر خود را با ما درميان بگذاريد .

اسلایدر